Kolvstång

Min dag ...

Vaknade och min önskan om vackert väder var särskilt stor idag, jag hade planerat att sjösätta båten idag, det är så himla mycket som skall stämmas av och fungera innan man man använda båten "fullt ut" öppnade mina grusade ögon vid 0800 snåret ...jepp det var myckert vackert och relativt vindstilla...perfekt !! messar det semesterande garaget som båten står i bara för att förvissa mig om att jag kan komma till båten, för svar direkt att det finns folk på plats hela dagen, jag sätter igång att plocka ihop handduk, solkräm nycklar till alla lås etc etc...nu jävlar kör vi tänker jag !! när jag skall bära ut båtdynorna till bilen. Väl ute i trapphuset råkar jag tråkigt nog på min granne som passar på ....för etthundraelfte gången att berätta för mig vilken högljudd granne jag är...JAG som aldrig är hemma, jobbar hur mycket som helst, och är till sättet en mycket hänsynsfull person, jag ger mig in i en vild diskussion om huruvida det egentligen står till med mitt "Dörrslamrande" för det var ju ...citat " så himla tyst och trevligt innan du flyttade in" det blir ett stand off...dödläge ! Grannen ger sig inte, jag ÄR enligt honom en person som med flit smäller i dörren, för det är det som det bråkas om, när jag kommer går hem..så tycker grannen att min dörr smäller, och jag tycker att det är så fruktansvärt löjligt att ens påpeka en sådan sak, så som jag skulle göra det med flit !! jag kan säga det direkt, jag vägrar tassa omkring och smygstänga min dörr varje gång, jag vill inte ha med det i min tillvarorutin...om ni förstår vad jag menar. Meningsskiljaktigheterna fortsätter ut på gatan...likt två pistolförsedda kombatanter, drar den ena iväg en salva bara för att själv bli måltavla, millisekunden senare......han skakar på huvudet, och menar att jag är otroligt hänsynslös och oförstående person medans jag å min sida säger åt honom att dra upp denna otroliga ljudföroreningen inför bostadsrättsföreningens "klagobrevlåda" och få det prövat av tredje part, eftersom jag inte alls håller med honom....vidare påpekar jag på ett fint sätt (om det nu finns det) att det finns hem för äldre herrar som inte kan leva i en varddag med normala ljud såsom dörrstängningar.....skit i han nu !! det var ju min sjösättning som var på gång :-)

Hämtade upp grabben, marcus som var själagla att äntligen få åka båt..väl framme i Landskrona var jag tvungen att gå in på jobb och städa skrivbordet...sådär smidigt och suppereffektivt = fort, som bara jag kan, åker ner till båten, kopplar på bilen och kör ner till hamnen...kör ner på rampen/vattnet...den glider ner i vattnet så GÖTT !! allt väl så långt....för väl ?? jag stoppar i nyckeln och vrider om ...inte en tillstymmelse till liv nånstans i båten..kan bara betyda en sak. Batteriet är helt dött, hade det lite på känn, och hade en plan B i bakhuvudet, fick fram en nytt batteri på ett kick, slängde i det, vred om nyckeln....YES nu gick motorn runt ivf...men det startade inte...fick choka lite och efter en liten stund uppstod ljuv musik, motorn gick igång och en symfoni av kolvar som gick upp och ned och bensin som antändes sattes igång, fan va gött nu är det bara att köra ut på havet och sola/bada..som jag skall pressa tänkte jag...men vad nu då, Ratten går ju inte att rubba, det går inte att styra, ringer min goda vän Stefan som oxå är båtmänniska och till skillnad från mig sjäv, kan det här med båtar ;) jaha då kan det tydligen inträffa att ...häng med nu: kolven som sitter i änden på styrwiren kärvar sig då den står över vintern, Styrwiren är en mycket väsentlig och övergripande del i båtens interiör, och att plocka isär den krävdes, en hel del tålamod och tid, så ni förstår kanske att det inte blev så mycket båtliv på "min dag" men väl var att jag fick loss styrwiren och skall i morgon sätta den i ett skruvstäd och se om jag kan får loss kolvstången så den löper fint in och ut i kolvcylindern igen..håll tummarna för en ny sådan styrservo kostar 2000-3000 tusen tydligen och det vill jag inte lägga ut så här i semestertider!


Glad och solig semester på er alla


Kommentarer
Postat av: Maria

Är nu nere i Skåne. Var lite drygt att köra de 64 milen ner. Himlans nice väder! Var i Smygehuk igår o solade på Beddingestrand. Ha en fin sommar!

2009-07-17 @ 08:31:41
Postat av: Nathalie

Vilken dag! Och stackars Marcus då som inte fick åka nån båt =/ Hoppas du inte behövde köpa en ny styrservo i alla fall! :) Vad är det för båt du har? Kram!

2009-07-19 @ 23:45:13
Postat av: Jonny

Hej Natalie...Jag har en Cresent 535 HT med 60 hästars Motor..jag hoppas oxå att styrservon kan lagas :)

2009-07-23 @ 09:12:33
Postat av: Tina

stackars lillkillen som ville åka båt men egentligen är det ju lika synd om storkillen som var nästan mer förväntansfull vad det verkar s

hade gärna följt med o pressa lite.

2009-07-23 @ 15:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0