Mansgris

Ja !! Äntligen, stora resurser och pengar har lagts ner...jag pratar naturligtvis om den nya Fru Gårman skylten som är på tapeten och som regeringen snart skall ta beslut om dess existens.

Nu kan man se detta med två sätt, först blev jag upprörd och irriterad när jag insåg att man lägger tid och kraft på en sådan trivial sak som att "komplettera" en vägskylt som alla vet innebörden av och som redan har ett slagkraftigt och finurligt namn såsom Här Går Man (Herr Gårman) svårt att misstolkas, kan tänka mig att upphovsmannen/männen och eller kvinnan/kvinnorna ;-) jublade när de framställde skylten. Fanns nog inte en gnutta manschauvinistiskt i den tankegången då.

I en perfekt värld hade det inte funnits motsättning, nu lever vi inte i en perfekt värld och höga röster höjs för ett jämlikt samhälle och vart är då denna fråga bäst lämpad, att börja detta mödosamma arbete ? jo vi tillsätter en skylt för ett könsjämnare samhälle !?!? som sagt, blev först lite upprörd och tänkte att det måste väl ändå finnas andra, bättre sätt att göra detta på , jag tänker på, resurser till kvinnojourer, motverka trafficking, kämpa för bättre villkor i arbetslivet m.m. skulle to.m gå med på, fria bindor och tamponger för alla kvinnor.

Ok vad händer sen då ? tänk om Fru Gårman sätts upp intill en moskè, är kjolen tillräckligt lång ? Älgskylten visar ju faktiskt en Älgtjur, det är ju för jävligt mot mamma Älg, ja, jag riktigt känner den låga nivån på detta samtalsämne !! men det har ändock blivigt ett ärende för både Vägverket och Regeringen.

Men så tänkte jag på hur omvärlden kommer att se på detta, vi har en ytterst neutral roll i världen och är ett av det mest fria och fredsälskande folket i världen, lägg till de sexistiska filmerna från Sverige på 60-70 talet och som ekade runt om i Världen, skall man illustrera en sexig, villig, kvinna på Film i USA, så kan du ge dig på att "a Swedish girl" kommer upp som replik, jag kan ju känna att Fru Gårman bara kommer att spä på detta och det var nog inte tanken från de som pokar på ändring.

Vad är då min ståndpunkt i denna heta kvinnofråga?  Jag vill absolut ha ett könsjämnare samhälle, jag älskar kvinnor och i min värld lever man och kvinna i en jämlik kärleksfull symbios.

Men att avsätta resurser för att vissa tycker det är så in i bänken orättvist att en man är avbildad på en skylt för att visa vart man skall gå över gatan, är för mig lätt obegripligt.

F.ö Älskar jag er alla !!!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Kan inte göra annat än att hålla med dig. Man undrar ju vad de har lagt åt sidan för viktigt arbete för att lägga td och pengar på denna fåniga skylt!



Har du hittat någon ny kärlek än bland alla dina bloggfans som villigt frågar efter dig?;-) Ja hade du bott närmare hade jag lagt in en stöt direkt =) (hihi) Bara en vecka kvar till flytten, så skönt!=) Ta det lugnt i halkan! Kram

2008-11-20 @ 18:15:45
URL: http://www.metrobloggen.se/missbusy
Postat av: Fröken E

jo, snacka om att lägga resurser på fel saker. jag, som kvinna, har aldrig nånsin tänkt i de banorna, att "herr gårman" skulle vara nåt slags hot, urlöjligt

2008-11-20 @ 21:50:36
Postat av: Helena

Ja... man kan ju fråga sig var man ska lägga energin... en skylt är väl en bisak känns det som.



Ha en härlig fredag!

2008-11-21 @ 11:04:30
Postat av: Matilda

Hallå Jonny!

Jag hade ju så rätt sist, så jag ska köra ett expert utlåtande igen.. ;-) Anette kommer ju välja Rickard, no big news där.. Nina väljer Micke och Johanna - hon kommer välja Alex.

Shit, man kunde nästan tro att jag har inside information ;-) Hälsa dottern att hon kan ju inte vara annat än bäst i världen, med ett så tjusigt namn!

/Matilda

2008-11-22 @ 16:02:12
Postat av: Anonym

Man blir så trött på sånt, kan de inte lägga energin på viktigare saker än en vägskylt. Det kommer snart att bli rasistsnack, så de skall väl säkert målas om nån gång i framtiden.

Ha en bra kväll

2008-11-22 @ 20:54:41
Postat av: jonny

jag lovar att ta det lugnt i halkan......det är en del som hör av sig, och det är jättesmickrande, önskar verkligen att man kunde träffa alla :-)



ha en trevlig helg !!!

2008-11-22 @ 21:50:18
URL: http://jonnyjohansen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hoppas du får en trevlig kväll! :)

2008-11-22 @ 21:54:53
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Tina

kan inte annat än hålla med otroligt att lägga ner så mycket pengar och resurser för en skylt finns massa annat som är viktigare i kampen om jämnställdhet, min första tanke var oj vilket

I-landsproblem det var då s

2008-11-23 @ 11:34:30
URL: http://tinabrunett.blogg.se/
Postat av: Erika

Är väl enklare att tjafsa om en vägskylt än att försöka ta itu med viktigare frågor, men vad vet jag... Vad kommer härnäst??

2008-11-25 @ 22:47:09
URL: http://snurpan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0